1 en 2 maart

1 maart

De dag begon verdrietig, want we hoorden dat Willem den Toom op Curacao is overleden. We kenden Willem en zijn familie van de tijd dat we zelf op Curacao woonden en we denken nog met veel plezier terug aan de dingen die we samen gedaan hebben. Duiken, surfen, feesten etc. Gelukkig hebben we Willem toen we in Belem waren nog telefonisch kunnen spreken.

Vandaag het Cachemay park bezocht. Eigenlijk op maandag gesloten, maar speciaal voor de toeristen open gedaan. Op zondagen worden de parken bezocht door vele families en op maandagen zijn ze gesloten om ze schoon te maken. Het park ligt vlak bij prachtige watervallen. Omdat het nu een erg droge periode is, zijn de watervallen minder spectaculair dan anders. Het park zat vol met aapjes. Erg leuk.
Vanuit een luxe hotel nog een andere waterval bezocht. Degene die ik in het vorige verhaal omschreef als 400m breed. Ook hier last van de droogte. Het hotel was genationaliseerd. Senor Chaves (president van Venezuela) nationaliseert alles, maar ze weten het niet te managen, dus er komt niets van terecht, volgens onze gids.
Vervolgens in de loop van de middag de Orinoco afgevaren, weer door dezelfde smalle vaargeul. Nagevraagd bij mijn vriend Zoran, de 2nd officer, maar het blijkt, dat de vaargeul om de 2 uur afwisselend wordt vrijgegeven voor stroomopwaarts of stroomafgaand verkeer. Leuk om te weten.

2 maart

Inmiddels aanbeland bij Scarborough, de hoofdstad van Tobago. Bij ons bekend van Trinidad & Tobago. Een echt land, dat Leo Beenhakker naar de afgelopen WK voetbal heeft weten te brengen. Als je naar het eiland kijkt, doet dat sterk aan St. Maarten denken. Heuvelachtig en gezellige huisjes tegen de heuvels aangebouwd. We zagen vanaf het schip een McDonalds en een KFC, dus gauw dit stukje getypt en dan aan het eind van ons bezoek snel proberen te mailen. We wachten nu op clearance van de lokale autoriteiten.

Ellen Beukema

Lieve Gerard en Renée,
Allereerst gecondoleerd met het verlies van jullie vriend
Willem den Toom, fijn dat jullie hem toch nog even telefonisch konden spreken.
Hier in Woerden is alles ok, afgelopen zondag zijn Tonina, Edwin en de kids vertrokken naar Australie, dus nu extra rustig op de Anholtkade.
Jullie huis ziet er onwijs schoon uit, ze zijn nog wel bezig en moeten volgens mij alleen nog impregneren, maar jullie zijn vast niet bezig met thuis maar heerlijk aan het genieten. Ik volg jullie op de voet, groetjes XXX van Rudi & Ellen

Mar

Mooie foto´s jongens en dito verhaal steeds als we ze zien en lezen zijn we er toch een `klein` beetje bij
Op naar Barbados!

Carmen

Ook namens mij gecondoleerd met het overlijden van Willem. Was dat de vorige baas van de hond die wij "geadopteerd" hebben. Die naam kwam mij bekend voor toen ik het las.
Is de Orinocorivier het enigste contact met het land van onze vriend Chavez? Ik geniet van jullie verhalen. Bye

hetty

Gezellig jullie verslag met de mooie foto,s,heerlijk die zon en warmte,gelukkig schijnt de zon hier ook,elke dag wandelen .was vanmorgen bij nettie hartelijke groeten,gaat goed Een echte boef die gerard,levensgevaarlijk ? liefs hetty